De projectleider - achtergrondinfo

Naam projectleider: Fred van Schoonhoven
Woonplaats: Lochem
Contactgegevens: [email protected]
Werkzaamheden:
directeur van Abellife, ontwikkelaar van apps voor wandelen, fietsen en varen.

Recente activiteiten t.a.v. het pact:
ontwikkelaar van 'Uit jezelf in de Achterhoek'.


Interview met Fred over zijn project UIT JEZELF in de Achterhoek:

Vandaag is het verleden van morgen

Er zijn meerdere manieren om jongeren kennis te laten opdoen over de cultuur in het algemeen en die van de Achterhoek in het bijzonder. Je kan ze bij de hand nemen en vertellen wat onze streek zo bijzonder maakt. Een andere mogelijkheid is het ze zelf te laten ontdekken. Fred van Schoonhoven van het Lochemse bedrijf Abel Adventures en projectleider van 'Uit jezelf in de Achterhoek' is ervan overtuigd dat die laatste methode de beste is.

Als je een vis bent, hoef je niet uit te blinken in boomklimmen
'Het ouderwetse onderwijzen, de jongeren vol theoretische kennis stoppen, dat is saai,' verklaart Van Schoonhoven. 'Die kennis blijft bovendien nauwelijks hangen. Je moet jongeren uitdagen zelf op onderzoek uit te gaan. Hoe? Door ze iets te laten maken – een schilderij, een gedicht, een muziekstuk, een dans, een choreografie, een video-installatie, wat dan ook – dat gerelateerd is aan een belangrijke erfgoedlocatie. Neem bijvoorbeeld een watermolen. Zowel binnen als buiten komen er gelegenheden om iets te creëren of te tonen. Je kan er bijvoorbeeld schermen ophangen voor videokunst of een podium voor optredens plaatsen. Voorwaarde is dat de creatie wel iets te maken heeft met die locatie, waardoor de leerlingen gedwongen zijn zich in de plek en de geschiedenis ervan te verdiepen. Ben je geen taalwonder, maar wel muzikaal? Maak een muziekstuk (van klassiek tot techno, alles is goed) en voer het uit. Ben je handig met een camera? Maak een film. Iedereen heeft zo zijn sterke en zwakke kanten; om met Einstein te spreken: “Als je een vis bent, hoef je niet uit te blinken in boomklimmen.”

Waar Klaas-Jan Huntelaar leerde voetballen
Volgens Van Schoonhoven, die in het dagelijks leven digitale- en fysieke wandel-en fietsroutes maakt zijn de mogelijkheden onbeperkt. 'Om je creatie of performance met nog meer mensen te delen, kan je het ook via de sociale media verspreiden. Niet alleen de locaties die officieel worden bestempeld als cultureel erfgoed zijn het uitgangspunt. De jeugd mag ook zelf een locatie kiezen. Dit kan bijvoorbeeld een plek in het bos zijn of de plek waar Klaas-Jan Huntelaar leerde voetballen. Zelfs het zelf creëren van een plek behoort tot de mogelijkheden, want cultureel erfgoed beperkt zich niet tot het verleden. Vandaag is het verleden van morgen.'

Kom, ik wil je iets bijzonders laten zien
In een later stadium wordt ernaar gestreefd het project Uit jezelf in de Achterhoek uit te breiden en voor iedereen toegankelijk te maken, onder andere door samen te werken met de toeristische sector. Te denken valt daarbij aan apps voor de smartphone, met bijvoorbeeld een gedichtenroute. Of een route waarin beeldende kunst is opgenomen, of waarin juist de natuur zelf centraal staat. Maar om te beginnen gaat het project in het nieuwe schooljaar van start met verschillende scholen, waarbij ook verschillende monumentendagen een rol gaan spelen.

'Het is straks de bedoeling,' aldus Van Schoonhoven, 'dat de jongeren de ouderen bij de hand nemen in plaats van andersom. Dat ze tegen hun ouders en grootouders zeggen: 'Kom, ik wil je iets bijzonders laten zien bij de watermolen.'



Ga terug naar: Vandaag is het verleden van morgen